woensdag 3 juni 2015

Paar goede tips voor een stoffen slinger! (+uitleg)


Hulpvolle tips om je eigen stoffen slingers te maken!
Ben erg blij met mijn "mannelijke" versie aangezien mijn vriend volgende week jarig is. Die hangen dan mooi in huis. Binnenkort de vrouwelijke versie maken (met rood/roze als thema)!

Voor nu, mijn tips en uitleg voor het maken voor deze stoffen slingers! Kwam er tijdens het maken van de slinger achter dat het toch handig was om onderstaande dingen te weten! :)

P.s. ik hoor graag wat jullie ervan vinden! Dus laat maar een reactie achter! :)


Wat ben je specifiek nodig?


* Naaimachine
* Schaar (of snijder)
* Stof naar keuze (ik had 7 verschillende stofjes in dit geval)
* Biaisband (lengte naar eigen voorkeur)
* Liniaal
* (Patroon) papier
* Potlood


Tips & Uitleg


  • Teken het formaat van de vlaggetjes uit op (patroon) papier. Groottes die ik op internet tegenkwam waren voornamelijk 15x25cm of 19.5x28cm. Ik heb na beiden te hebben uitgeprobeerd gekozen voor 19.5x28cm. 
  • Bereken voordat je begint met knippen ongeveer uit hoeveel vlaggetjes je nodig zult hebben. Ik had 5 meter biaislint gekocht, hierop had ik berekend dat ik met een tussenruimte van 10cm ongeveer 15 vlaggen nodig zou zijn.
    Hier had ik dus niet rekening gehouden met het feit dat je nog wat centimeters verliest door het vastnaaien van de stof. Uiteindelijk was ik 16 vlaggen nodig en heb ik het biaislint iets ingekort.
  • Nadat je het patroon hebt uitgeknipt kun je deze overtrekken op de stof. Zorg hierbij dat je stof dubbel op elkaar ligt (omdat je dit straks aan elkaar vastnaait.) Teken het uit op de verkeerde kan van de stof en speld de stof vast. Knip het nu uit. (Tip: strijk evt. de stof voor de tijd, dit maakt het tekenen iets makkelijker)

  • Na het uitknippen van de stof leg je deze onder de naaimachine. Ik heb gewoon een rechte steek gebruikt, Ongeveer 0,75cm van de kant af. De bovenkant naai je niet vast, zodat je straks de stof binnenstebuiten kunt keren.
  •  Wanneer je de stof binnenstebuiten keert zul je merken dat de punt nog niet goed meegaat. Gebruikt hiervoor een potlood of een ander stomp voorwerp om het verder naar buiten te drukken. Hiermee voorkom je dat de stof kapot gaat!
  • Als de vlaggen zijn omgekeerd zul je zien dat aan de bovenkant van de vlaggen een klein stukje stof op de hoeken naar boven steekt. Knip deze eraf zodat je een rechte bovenkant houdt (i.v.m. het vastzetten op de biaislint later)
  • Doe bovenstaande met al je vlaggetjes. Strijk alle vlaggen na het binnenstebuiten keren opnieuw.
  • Strijk je biaislint uit elkaar en zorg ervoor dat het nu dubbel op elkaar valt. Zie hieronder. Zet de vlaggetjes er 1 voor 1 in. De afstand tussenbeide moet je zelf bepalen. Das per smaak verschillend ;) Ik heb er 10cm tussen gehouden. Zet de vlaggen vast met een speld. 

  • Wanneer je alle vlaggen hebt vast gespeld, maak je het vast onder de naamachine met een rechte steek. Zo dicht mogelijk op de rand tussen vlag en biaislint zodat hij goed vast zit. 
  • En klaar ben je!
  • Tip: Zorg er wel voor dat je aan beide uiteindes van het biaislint genoeg ruimte hebt om het ergens op te kunnen hangen/vast te kunnen maken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten